onsdag, augusti 22, 2007

Högskolan i Kalmar suger.

Ja, det som står efter "Högskolan i Kalmar suger" räcker egentligen ganska bra: det är en "punkt".

Men för att det ska bli ett meningsfullt inlägg så får jag nog fläska ut lite.

Jag har till att börja med fått hem informationsmaterial i typ fem omgångar, och fjorton dubletter eftersom de skickar vid båda uttagningsomgångarna. Ungefär som kontrollbeskeden jag fick FEM av (hej, här är dina gymnasiebetyg och ditt högskoleprovsresultat, vi tänke bedöma dig på de siffrorna om du inte har något att invända" typ, FEM JÄVLA GÅNGER.). Sen fick jag av någon anledning fakturan för kåravgiften en gång strax efter jag betalat in pengarna, men jag fick en inbetalningsmojs (som man måste REGISTRERA för att få ett jävla OCR-nummer för att kunna betala den, jag -fattar- inte det jävla systemet de har, så FUCKED UP) till i ett av informationsbreven så jag antar att de gödslar med dem. Får kolla så de har fått mina pengar någon dag, man har ju typ en halv evighet på sig att betala. Bästa är också att de skriver värsta erbjudandet på, typ "Betala innan femtioelfte september, slipp förseningsavgiften!" precis som att INTE få förseningsavgift inte vore standard liksom.

Well, back to HiK. De har inte en töntig introduktionsvecka, utan två. Det är sittningar hit och sittningar dit och studieförberedande föreläsningar och gud vet vad. Tror de på allvar att jag tänker skippa två veckors jobb för att lalla runt med folk som är nyinflyttade till Kalmar och grilla och vara svennig? Fuck that shit, ge mig mina bitches och mitt bling-bling.

Sen var det stört omöjligt att få reda på när uppropet var, vilket GIVETVIS är mitt på dagen så att jag ska förlora så mycket arbetstid som möjligt den dagen och bli fattig och tvingas till CSN-lån istället för att försörja mig själv. Om man jobbar som en galning och tjänar pengar utöver att man heltidspluggar, vad händer då? MAN STRAFFAS. För att man inte tar ett galet lån som genererar ränta, antagligen. Ingen klapp på axeln för att man är duktig och sliter ut sig istället för att latröva ihop en stor skuld (OBS! Ingen diss mot de som tar studielån men inte jobbar. Jag vet hur trögt det är att få tag på ett vettigt jobb och förstår varför ni skiter i det).

Sen har vi schemat. Eller just det - vilket jävla schema? Tack vare att jag läste andra terminens kurs på lärarprogrammet för historia i våras så kom jag i kontakt med folk som började det här programmet i höstas förra året och vet att de läste något som de kallade "AU1". Det verkar vara något slags sammanfattande grejs med pedagogik och lite gojs. Kul, eftersom didaktiken i kursen jag läste var inne på sånt jag var helt rudis på (det gick bra ändå).

Men för att hitta till schemat så går man hit: http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_Latest_Version.exe?pageId=1102&allFrameset=1

Sen väljer man "Institutionen för humanoira och samhällsvetenskap". Var hamnar man då? I en generell schemasökmotor som har Baltic Business School vald som institution. Varför har man överhuvud taget det första valet av institution om man ändå måste göra det igen!?

Sen hittar man schemat för en kurs som råkar heta AU1: http://schema.hik.se/schema.asp?Start=idag&progId=hiksh.AU1&v=1&typ=0&fk=1

Jaha? Vad fan betyder that shit? Den säger mig inte ett enda jävla dugg. Jag vill ha ett schema som jag är säker på är mitt som jag kan använda för att lägga mina tider på jobbet så att jag inte får sparken för att jag hattar fram och tillbaka och de tröttnar på mig. Jag vill nämligen inte ha en studieskuld, även om det verkar vara hela skolväsendets essentiella mål med min existens.

Lägg märke till att bara grupp C-F läser "Sekretess" och "Ansvar", men de läser samtidigt allt annat. Wtf liksom!? Finns ingen förklaring på gruppindelningen heller, typ "detta är biologilärarnas aktiviteter, detta är historielärarnas aktiviteter" osv. Ingenting. OCH LYCKA TILL ATT SÖKA INFORMATION AV ANVÄNDBART SLAG PÅ EN HÖGSKOLAS HEMSIDA. Det är fucking omöjligt. Jag vet inte ens om schemat för AU1 som jag hittat är det jag kommer gå efter. Det finns ingen schemainformation över huvudtaget i papperna jag fått utskickat förutom exakt vilka sittningar och fester som är de första två veckorna. Vore inte kanske det en schysst grej att tillhandahålla nyblivna lärarstudenter som kanske till och med befinner sig i en ny stad för första gången!?

Nu är jag vred.

Men jag ska försöka göra något bra av det, träffa några nya vänner som kan få umgås med mig och Christoffer (två Christoffer i samma "klass" förra året, som båda läste historia för lärare och inte var intagna på programmet än... what were the odds? Och dessutom en tredje Christoffer som dock gick på programmet...) och visa dem det underbara som är Kalmar. Sen ska jag nog gå med i HiKs fotoklubb också, och kanalisera min negativa energi för den här jävla skolan i något positivt.

Pust. Fred och kärlek, eller hat och dödsångest. Ni kan få välja själva idag.

Inga kommentarer: