torsdag, november 16, 2006

Barbie in: 12 dancing princesses

Jag satt och skulle fixa lite nya roms till min DS inför Stockholmsresan och trillade över denna godbit. På bara åtta megabyte så tar det nästan ingen plats på minneskortet så det var ett givet val. Vad har jag då lärt mig av det här spelet?

1. Kungar kan hamna i djupsömn så att de inte går att väcka.
2. En prinsessas klänning och hår svallar alltid vackert, även inomhus och när prinsessan står still.
3. Ibland ser golvet ut som fyrkanter med symboler i, som tänds när man går på dem. Då teleporteras man till Den Gyllene Paviljongen.
4. Ibland står det tre små flickor med varsin färg på klänningen i skogen och ger dig en fjärilshåv och ett par balettskor med orden "THIS COULD BE USEFUL."
5. En prinsessa med stilettklackar kan inte hoppa på, och krossa, abnorma insekter och andra av hennes huvudfiender (nyckelpigor, myror, skalbaggar, fåglar, växter, tekannor).
6. En prinsessas huvudbeväpning är en fjärilshåv, med vilken man kan skyffla undan (de börjar rotera och försvinner off camera) insekter. Fast inte spindlar som hänger från taket, eller onda köttätande växter, eller lila apor, eller fallande vaser. Fast de fallande vaserna
kan man besegra genom att bara inte stå under dem, då går de as-sönder!
7. Slott har ibland plattformar monterade på väggarna så att man kan hoppa på dem.

8. I skogen finns bruna barriärer som man kan öppna genom att trycka på stora, rosa knappar.
9. Kristallkronor kan hålla vikten av en fullvuxen prinsessa.
10. När är en prinsessa inte är i sin vanliga klänning utan har antagit fjärilshåvsformen svävar en ikon föreställande dansskor ovanför prinsessan hela tiden.
11. En prinsessa kan skaffa sig magiska styltor som gör att hon kan gå över stup.
12. De fungerar bara om det finns en rosa vägskylt med en mörkrosa prinsessilhuett med styltor på vid stupet.
13. Ibland kan det stå en kille i ett rum med oändligt många flaskor med rött innehåll i sin rock. Han är där för att han har blivit tillsagd.
14. Ett lösenord kan vara Drottning Prinsessa Katt Prinsessa.
15. En fallande prinsessas klänning visar ALDRIG mer än en fotknöl.
16. Om man trillar ner i ett stup utan att ha stylt-kraften aktiverad så stönar prinsessan och teleporteras till stupets början.
17. En prinsessa kan ta hur mycket skada som helst.
18. Ibland går riddare runt med vit mustasch, säger "EYY!" och vill boxas. Men de boxas aldrig och man kan inte besegra dem med fjärilshåven.
19. En prinsessa kan hoppa ungefär sin egna dubbla höjd.
20. Prinsessor tar inte fallskador.
21. De flygande tekannorna innehållet någon slags grönt gegga.

4 kommentarer:

Caroline sa...

Hahahaha.Coolt spel.

Anonym sa...

Haha, håhå-jaja, jag önskar att alla moderna spel hade så många fina sensmoraler. Dessutom blir jag ju sugen på att vara prinsessa... Eh...

Fogge sa...

Helt fantastisk upplevelse, hursomhelst, men man funderar lite på vem det är riktat mot. Spelmässigheten går på sin höjd ut på att hoppa mellan plattformar och lista ut att ifall man trillar ner får man börja om hoppandet. Logiken med skyltarna som visar vilken kraft man ska (och bara kan) utnyttja på just den platsen är typ något en fyraåring klarar av, men inte ens en sexåring klarar nog plattformshoppandet...

Anonym sa...

Teh win!

Alla vet ju att grönt te är alla prinsessors naturliga fiende.